Mens salget af elbiler går over stok og sten i Danmark, er bilkøberne i resten af EU mere tilbageholdne, viser nye tal for bilsalget i årets første ni måneder.
Efter et slukøret 2022 har det europæiske bilsalg for alvor fået gang i hjulene. Trods en afdæmpet vækst i september-salget er salget vokset tæt ved 17 pct. i årets første ni måneder.
»I begyndelsen af 2023 var det meget usikkert, hvad vi kunne forvente af bilåret. Nu har vi set fremgang måned for måned både i EU og Danmark, hvilket vi naturligvis glæder os over,« siger Mads Rørvig, adm. direktør i De Danske Bilimportører i en kommentar til EU-tallene.
Til gengæld har bildirektøren ikke travlt med at kommentere, at EU-salget giver Danmark baghjul.
Selv om det danske bilsalg halede ind på EU-salget i september, ændrer det ikke på, at danske bilforhandlere kun har oplevet en vækst i salget i de første ni måneder af 2023 på 14 pct.
Det er dog langtfra eneste punkt, hvor de danske bilkøbere skiller sig ud.
Mens salget af benzinbiler toppede i EU i september med 34,1 pct. af salget, endte elbiler på en 3. plads og 14,8 pct. af det samlede nysalg, der rundede 861.062 biler.
Til sammenligning toppede elbilerne salgslisten i Danmark sammen med benzinbilerne.
Anført af supersælgeren Tesla Model Y, der alene solgte 2.389 styk i september, blev der sidste måned langet 6.358 fabriksnye elbiler over disken til danske bilkøbere svarende til 43 pct. af det samlede bilsalg, mens der blev sat plader på 6.388 nye benzinbiler.
Mens danske bilkøbere skiller sig markant ud, når det gælder salget af elbiler, er bilkøbere i både Danmark og de øvrige 26 EU-lande til gengæld enige om, at dieselbiler alt andet lige lever på lånt tid.
I hvert fald blev EU-salget af dieselbiler i september overhalet af både salget af el-, benzin- og hybridbiler, og det lykkedes kun dieselbilerne at give plug-in-hybridsalget baghjul.
I Danmark stod de tidligere så populære dieselbiler blot for 6,1 pct. af det samlede september-salg på 14.941 biler. Det svarer til 914 solgte styk og placerer dieselbiler på en absolut sidste plads efter 1.281 solgte plug-in-hybridbiler.
Helt galt går det, når der stilles skarpt på salget af dieselbiler til private, som blot satte sig bag rattet i 191 biler i september.
Dermed fortsætter styrtblødningen i dieselbilsalget, som står til en historisk nedtur i 2023.
Ilyas Dogru, forbrugerøkonom i FDM, forklarer nedturen med flere udfordringer.
»For det første har dieselbilerne fået et dårligt ry, og der er usikkerhed om forbud på bestemte strækninger,« siger Ilyas Dogru med henvisning til nye miljøregler .
»Men vigtigst af alt så handler det om, at dieselbilerne er blevet dyrere at producere, og dermed har de svært ved at konkurrere med elbilerne,« siger den erfarne forbrugerekspert.
Han forklarer meldingen med, mens den gennemsnitlige købspris for en ny benzinbil i 2022 lå på 245.000 kr., så var den over 450.000 kr. for en dieselbil – det samme som for en el- eller plug-in-hybridbil.
Fremgangen i det danske bilsalg får nu Mads Rørvig fra De Danske Bilimportører til at vove pelsen og hæve barren for 2023-nysalget til »over 170.000«.
Det vil i givet fald være markant over 2022-salget på godt 149.000 biler. Omvendt vil et salg af 170.000 fabriksnye biler betyde det dårligste år for bilbranchen siden 2012 – hvis man altså ser bort fra katastrofeåret 2022.
Men vigtigst af alt så handler det om, at dieselbilerne er blevet dyrere at producere, og dermed har de svært ved at konkurrere med elbilerne.