Flyekspert: Det bliver kun værre

Ekspert forudser, at der i fremtiden kan være op til tre gange så mange tilfælde af kraftig flyturbulens på grund af klimaforandringer

Der er dårligt nyt for personer med flyskræk.

Forskere forudser nemlig, at der i fremtiden langt oftere vil forekomme kraftig turbulens. Det skriver CNN.

De fleste af os har oplevet flyturbulens og mærket suset i maven, når flyet ryster og sikkerhedsselen strammer.

Det er dog langt fra alle, som har oplevet kraftig turbulens, hvor flyet ryster voldsomt, og hvor det er umuligt og farligt at bevæge sig rundt på flyet.

Ifølge professor i atmosfærisk videnskab ved Reading universitet Paul William vil chancen for at få sådan en oplevelse dog være langt større i fremtiden på grund af klimaforandringer.

Tredobles

Gennem computersimulationer har eksperter fundet frem til, at kraftig turbulens kan fordobles eller tredobles i de kommende årtier.

Omkring 65.000 fly i USA oplever hvert år moderat turbulens, mens 5.500 oplever kraftig turbulens.

De tal formodes dog at vokse med tiden.

Ifølge Paul William er det især den såkaldte ‘klar luft turbulens’, som vil forekomme oftere i fremtiden.

Denne form for turbulens er ikke forbundet med visuelle spor såsom skyer eller storme. I modsætning til almindelig turbulens rammer den pludseligt og er svær at undgå.

Ifølge analysen er det dog først i år 2050 og frem, at antallet af kraftig turbulens vil stige signifikant.

500 millioner dollars

Selvom turbulens meget sjældent fører til fatale ulykker og nedstyrtninger, er det stadig den største årsag til skader på passagerer og flypersonale.

Ifølge National Center for Atmospheric Research koster turbulens de amerikanske flyselskaber op til 500 millioner dollars pr. år i forsinkelser og person- og flyskader.

Det stigende antal af kraftig turbulens i fremtiden betyder dog ikke, at flere fly vil styrte i afgrunden.

Alle fly er nemlig bygget til at kunne modstå de værst tænkelige former for turbulens.

Ekspert forudser, at der i fremtiden kan være op til tre gange så mange tilfælde af kraftig flyturbulens på grund af klimaforandringer
Author: TOF field