Danskerne holder liv i deres gamle biler – i stedet for at købe nye. Det giver overarbejde på værkstederne
Vi har dobbelt så travlt med reparationer, som vi plejer.
– Vi laver biler i stand, som – jeg vil ikke sige burde smides ud – men der bliver lavet store reparationer.
Dumpet med 300.000 km på triptælleren
Sådan siger Martin Jørgensen fra Strandgades Auto i Haarby til DR Fyn om de arbejdsdage på 12 timer han har indført for at kunne følge med presset fra bilejere, der skal have fixet deres køretøj. Og om den Chevrolet Spark han lige nu er ved at give en rustbehandling.
Den lille og oprindelig ret billige bil har nemlig kørt mere end 300.000 km, og er netop dumpet til syn.
Spark-ejeren er ifølge mediet også selv ærgerlig over de penge, han nu skal ofre for at sin nedslidte Spark gennem syn, men han venter på en ny el-bil, der muligvis først kan leveres i 2024.
Markant: Elbiler ned med 25.809 kr – snittet var 10-11000
Hvis ejeren ikke havde handlet, kunne han med fordel kigge efter en brugt elbil. De er nemlig faldet i pris de seneste måneder:
– Elbiler og de dyre pluginhybridbiler bliver i højere grad sat ned i pris end tidligere.
– Der er tale om en stigning i både antallet af prisrettelser og størrelsen på prisrettelserne med en klar grøn slagside.
Elbilerne (blev) i oktober måned gennemsnitligt sat ned med 25.809 kr., dvs. en markant højere prisnedsættelse end de gennemsnitlige nedsættelser på 10-11.000 kr. i uge 42 og 43, skriver Bilbranchen, men hvad siger du?
Landets bilværksteder har travlt for tiden og nogle af de biler, der skal ordnes burde måske hellere skrottes.